-
Nee, met het studentenreisproduct kun je alleen vrij reizen met de 2e klas.
-
Ben je ingeschreven aan een hogeschool of universiteit, dan gaat je recht op studiefinanciering in per 1 september. Vanaf dat moment kun je ook gebruik maken van je studentenreisproduct. Dit kan alleen als je dit op tijd hebt aangevraagd én voor 1 september je studentenreisproduct koppelt aan een persoonlijke OV-chipkaart.
Begin je al eerder, bijvoorbeeld vanwege een introductie, dan kun je helaas nog geen gebruik maken van je studentenreisproduct. Het is ook niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de reiskosten die je hebt gemaakt in de periode voordat je recht op het studentenreisproduct inging.
Wanneer je wel en niet gratis reist, is vastgelegd in een overeenkomst tussen de ov-bedrijven en de Staat. DUO en Studentenreisproduct.nl voeren de afspraken in deze overeenkomst uit en kunnen deze niet zelfstandig aanpassen.
-
Maak je gebruik van een weekabonnement? Dan reis je in het weekend met 40% korting met de trein en 34% korting met de bus, tram, metro en waterbus. Maak je gebruik van een weekendabonnement? Dan reis je op doordeweekse dagen na 9.00 met 40% korting met de trein en 34% korting met de bus, tram, metro en waterbus. Kijk voor de uitzonderingen en een volledig overzicht in onze agenda.
-
Als je gebruik wil maken van de voordelen van je studentenreisproduct kun je niet reizen met OVpay. Houd je betaalpas en OV-chipkaart dus goed uit elkaar bij het inchecken om te voorkomen dat je onnodige kosten maakt. Je kunt wel met je betaalpas of creditcard in- en uitchecken, dan betaal je het OV-chipkaarttarief zonder korting of abonnement. Kijk voor meer informatie op ovpay.nl/.
-
Nee, als je het studentenreisproduct probleemloos wil gebruiken dan adviseren we je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Wil je toch gebruik maken van twee reisproducten (zoals een abonnement bij een vervoerder)? Plaats het andere reisproduct dan op een aparte persoonlijke OV-chipkaart. Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct op één persoonlijke OV-chipkaart? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet naar behoren werkte, niet voor vergoeding in aanmerking.
-
Hoelang je recht hebt op studiefinanciering en het studentenreisproduct, hangt af van je opleiding. DUO heeft dit voor mbo, hbo en universiteit beschreven.
-
Het is erg vervelend als je in wilt checken en je OV-chipkaart doet het niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
- Heb je een negatief reissaldo? Vul dit aan tot minimaal € 10. Daarna kun je weer reizen. Reis je alleen met de bus, dan is een minimale aanvulling tot € 4 voldoende.
- Vergeten uit te checken? Als je 12 keer niet uitgecheckt bent, wordt je OV-chipkaart tijdelijk geblokkeerd. Je kunt deze blokkering laten verwijderen bij de balie van de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.
- Is de OV-chipkaart echt defect, kapot of verlopen? Vraag dan een vervangende kaart aan.
-
Er zijn een aantal punten die je kunt controleren als jouw studentenreisproduct niet naar behoren werkt:
- Controleer of je incheckt met de OV-chipkaart die is gekoppeld aan jouw studentenreisproduct.
- Controleer of jouw reisrecht al is ingegaan via Mijn DUO.
- Controleer de geldigheid van het studentenreisproduct in de agenda.
- Controleer of er naast het studentenreisproduct andere producten op jouw OV-chipkaart staan (bijvoorbeeld NS Flex). Wij raden aan om geen andere producten naast het studentenreisproduct op jouw kaart te hebben. Kies je ervoor om dit toch te doen dan komen de extra kosten doordat het product niet naar behoren werkte niet voor vergoeding in aanmerking.
Mocht je na het controleren van deze punten nog steeds problemen ervaren met het studentenreisproduct, neem dan contact op met de klantenservice van OV-chipkaart.
-
Het studentenreisproduct is een week- of een weekendabonnement. Je kunt gratis van abonnement wisselen. Dit mag per kalenderjaar maximaal twee keer, maar niet twee keer binnen 2 maanden.
- Geef in Mijn DUO aan dat je je abonnement wilt wisselen.
- Je krijgt een e-mail zodra je aanvraag is verwerkt.
- Binnen vijf werkdagen staat het abonnement dan klaar bij een ophaalautomaat.
- Haal binnen zes weken je abonnement op.
- Meteen na het ophalen kun je ermee reizen.
-
Voor de OV-fiets sluit je apart een abonnement (€0,01 per jaar) af. De huurkosten van de fiets worden rechtstreeks van een bankrekening geïncasseerd. Dit alles staat geheel los van het studentenreisproduct. Check hier uitgebreide informatie met betrekking tot de OV-fiets.
-
Als je gebruik hebt gemaakt van een OV-vergoeding buitenland en je weer terug bent in Nederland wordt het Studentenreisproduct automatisch voor je klaargezet bij een ophaalautomaat door DUO. Je kunt het Studentenreisproduct ophalen met de door jouw eerder gebruikte OV-chipkaart.
Let op: het Studentenreisproduct is pas geldig na de einddatum die je hebt ingevuld bij het aanvragen van een OV-vergoeding. Heb je in de tussentijd een andere kaart aangeschaft? Koppel deze dan eerst via onze website, voordat je naar een ophaalautomaat gaat.
Kom je eerder terug dan gepland? Geef dit dan door via Mijn DUO. Doe dit dan in de maand voordat je weer wilt reizen met je Studentenreisproduct.
-
Met je Studentenreisproduct kun je iemand met 40% korting met je meenemen in de daluren in de trein. Vanaf 22 april 2024 kun je alleen nog Samenreiskorting geven door een samenreiscode op te halen. Om dat te doen heb je een NS-account nodig. Deze samenreiscode kun je vervolgens delen met maximaal 3 medereizigers. Meer weten? Kijk op ns.nl/samenreiskorting of bekijk onderstaande video
Terug naar het overzicht
Studentenreisproduct gebruiken?
Hier vind je de meest gestelde vragen met betrekking tot het gebruiken van het studentenreisproduct.