Algemeen

Zolang je recht hebt op studiefinanciering en geen vergoeding OV-buitenland ontvangt, mag je met het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement) gratis of met korting reizen in het openbaar vervoer in Nederland.  

 

Om gebruik te kunnen maken van je studentenreisproduct, laad je het op een persoonlijke OV-chipkaart. Het studentenreisproduct is persoonsgebonden en is daarom alleen geschikt voor een persoonlijke OV-chipkaart. Dit is een OV-chipkaart met jouw geboortedatum, naam en pasfoto.

 

Nog geen persoonlijke OV-chipkaart? Klik hier.

 

Jouw persoonlijke OV-chipkaart mét het studentenreisproduct is je geldige vervoerbewijs. Je kunt er vanaf de ingangsdatum van je studiefinanciering mee reizen in heel Nederland. 

 

Stap 1. Aanvragen van het studentenreisproduct

Als je via mijnduo.nl studiefinanciering aanvraagt, kun je daarbij aangeven dat je gebruik wil maken van het studentenreisproduct. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zet standaard een weekabonnement voor je klaar. Wil je een weekendabonnement, dan geef je dat bij DUO aan.

Klik hier voor informatie over de geldigheid van het week- en het weekendabonnement. 

 

Stap 2. Koppelen van het studentenreisproduct

Om ervoor te zorgen dat jouw studentenreisproduct alleen door jou kan worden gebruikt, vragen wij je aan te geven voor welk OV-chipkaartnummer wij het product moeten klaarzetten. Of, anders gezegd, aan welke OV-chipkaart jij het studentenreisproduct "gekoppeld" wilt hebben.

 

Heeft DUO jou studiefinanciering toegekend? Dan sturen wij je automatisch inloggegevens en het 'Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct'.
Ontvang je dit niet binnen een week na ontvangst van de bevestiging van DUO en gaat je studiefinanciering binnen drie maanden in? Bestel het Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct dan zelf.

 

Vervolgens geef je door voor welk OV-chipkaartnummer jouw studentenreisproduct moet worden klaargezet op de ophaalautomaten. Online doorgeven? Klik hier om in te loggen.

 

Stap 3. Ophalen van het studentenreisproduct

Het studentenreisproduct wordt niet automatisch op je persoonlijke OV-chipkaart geladen. Dat moet je zelf doen bij een ophaalautomaat.

 

Nieuwe student? Je kunt je studentenreisproduct ophalen vanaf de 15e van de maand voordat je recht op studiefinanciering ingaat. Log in op www.duo.nl om te zien wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat.

 

Heb je al studiefinanciering? Jouw studentenreisproduct kun je ophalen binnen een week na ontvangst van de bevestiging dat het studentenreisproduct voor jouw OV-chipkaart wordt klaargezet.

 

Je laadt je studentenreisproduct snel en eenvoudig op je kaart bij een van de ophaalautomaten. Op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder vind je de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Hier vind je een demonstratie van het ophalen van je reisproduct. Ook zie je daar hoe je saldo op de kaart zet.

 

Houd er rekening mee dat je geen bestelling kunt ophalen tijdens een reis (dus als je bent ingecheckt, maar nog niet uitgecheckt).

 

Informatie over het reizen met het studentenreisproduct? Klik hier.

 

Wisselen van abonnement

Je kunt je week- of weekendabonnement twee keer per jaar gratis wisselen. Alleen van 1 mei tot 25 augustus kan je geen wissel aanvragen. Log in op www.duo.nl om te wisselen. Je nieuwe abonnement staat na 3 tot 5 werkdagen voor je klaar op de ophaalautomaten. De wissel blijft zes weken voor je klaarstaan. Nadat je de wissel hebt opgehaald, reis je direct met je nieuwe abonnement.

 

Houd er rekening mee dat je geen wissel kunt ophalen tijdens een reis (dus als je bent ingecheckt, maar nog niet uitgecheckt), of als je in de afgelopen 14 dagen één of meermalen bent vergeten uit te checken.

 

Stopzetten van het studentenreisproduct

Heb je geen studiefinanciering meer ? Ontvang je een OV-vergoeding buitenland? Doe je een HBO- of WO-opleiding en heb je jouw reisrecht verbruikt? Dan heb je geen recht meer op het studentenreisproduct.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor om je studentenreisproduct tijdig stop te zetten. Dit doe je niet bij DUO, maar bij een ophaalautomaat. Zet je niet stop (of te laat), dan bouw je een schuld op bij DUO van € 97,- per halve maand.

 

Stopzetten werkt als volgt:

  1. Ga naar een ophaalautomaat: klik hier voor de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Kies voor 'stopzetten studentenreisproduct' in het keuzemenu.
  2. Houd je kaart voor de lezer (NS-automaat) of steek hem in de pasinvoer (overige automaten).
  3. Kies 'stopzetten producten' (NS-automaat), of 'Meer' en dan 'stopzetten producten' (overige automaten)
  4. Volg de instructies op het scherm.
  5. Controleer of het stopzetten gelukt is! Klik hier voor meer informatie.

 

Klik hier voor een interactieve demonstratie van het stopzetten van je studentenreisproduct.

 

Als je je studentenreisproduct hebt stopgezet, wordt het van jouw persoonlijke OV-chipkaart verwijderd en kun  je er niet meer mee reizen. Je kunt je kaart blijven gebruiken en er bijvoorbeeld saldo of andere reisproducten op laden.

Meer weten? Kijk ook eens bij de meest gestelde vragen over het stopzetten van je studentenreisproduct.

 

Gebruiksaanwijzing

Bekijk hier de gebruiksaanwijzing voor het studentenreisproduct.

 

Aanvraag koppeling studentenreisproduct online indienen?

Zorg dat je het volgende bij de hand hebt:

  • inloggegevens (brief/mail die je hebt ontvangen)
  • kleurenfoto/-scan van je identiteitsbewijs
  • kleurenfoto/-scan van je persoonlijke OV-chipkaart


Klik hier om in te loggen.

Aanvraagformulier koppeling studentenreisproduct online bestellen?

Doe dit alleen als je geen aanvraagformulier ontvangen hebt binnen een week nadat je van DUO de bevestiging toekenning studiefinanciering hebt ontvangen en je recht op studiefinanciering en het studentenreisproduct binnen nu en drie maanden ingaat.Of als je het formulier bent kwijtgeraakt.

Klik hier om het formulier te bestellen.